Variant av tårta

Är ni som jag, alldeles för sugen alldeles för ofta på något gott? Eftersom suget finns där kan det vara klokt att ibland baka nyttigare alternativ. Det gör jag gärna ofta både för min och min familjs skull, dessutom kan jag då unna mig lite till. Är du med i viktväktarna dessutom kan den här tårtan vara något för dig!

De fyllningar och toppingar jag använder i mina bakverk går såklart både att utöka eller variera. Här kommer hur som helst receptet som var perfekt för ett ” har slutat med napp kalas”.

Tårtbotten

6 ägg vispas ihop med 5 mosade bananer. Tillsätt 0,5 dl vetemjöl och 2- 2,5 dl havremjöl samt 4 tsk bakpulver.  Häll ut smeten i en bakbeklädd ( botten) rund form som du smort sparsamt på kanten med smör. In i ugnen 200grader ca 20-35 min.

Vispa 1 dl vaniljvisp tjock. Vispa 1 dl vispgrädde hårt. Blanda ihop, jag använde hälften av detta på toppen av tårtan, men gillar ni grädde så ös på.

När tårtbotten svalnat, dela den till 2 bottnar eller fler.

I min tårta kokade jag ihop och mosade ordentligt massvis med jordgubbar. Tårtan blir bäst om ni har i jordgubbsfyllningen dagen innan kalaset så det får sugas in i bottnarna.

Smeta ut vaniljgrädden på toppen och dekorera rikligt med frukt och bär.

Tårtan är mums och endast 3 poäng/ bit om tårtan beräknas vara 10 bitar. Detta enligt viktväktarna om ni använder hälften av vaniljgrädden ( hösten 2018).

Baka och njut!